dimecres, 3 de novembre del 2010

Els autobusos de Lleida, la meva obsessió

Per fi he entés perquè a Lleida només agafem l'autobús quatre penjats, els jubilats i algun despistat que busca emocions noves. L'altre dia vaig fer una enquesta pel carrer (informal, sense mètode científic, d'aquestes que tot sovint fem els periodistes) per fer un reportatge sobre la mobilitat a Lleida. Em vaig centrar en conèixer l'opinió de la gent sobre el funcionament dels autobusos. La valoració majoritària era postiva. Són puntuals, arriben a tot arreu i les freqüències són acceptables, deien. Així doncs, per què el 40% de la gent es mou en cotxe per la ciutat? "Doncs per comoditat". "Per costum". "Perquè vaig més ràpid". Aquestes eren algunes respostes. I tornava a preguntar jo: "Llavors, com haurien de ser els autobusos per a que vostè deixés el cotxe a casa?" I llavors venia la resposta que m'acabava de descol·locar: "No, si els autobusos funcionen bé... ja estan bé com estan..."
Aviam. Jo utilitzo el bus per militància. I també perquè m'estressa anar en cotxe per la ciutat i perquè em gasto una pasta aparcant. Però el bus no és còmode. Passen cada quart d'hora. No van en els dos sentits, per tant, segons cap a on vagis, has de donar el tomb sencer a Lleida. Si portes cotxet de nens i ja n'hi ha dos, has d'esperar al següent. I a sobre, els caps de setmana no passen més que cada 40 minuts o 45. Això és una alternativa al cotxe? Doncs no. Però, com és que la gent pensa que ja estan bé com estan?
Crec que l'altre dia vaig trobar per fi la resposta. I és que la gent no pensa en els autobusos com a alternativa de mobilitat per Lleida. Ja els hi va bé agafar el cotxe i omplir la ciutat de fum, de presses, de soroll, de perill... I llavors es queixen quan peatonalitzen carrers, quan posen limitacions de velocitat, quan eliminen places d'aparcament... Però no reflexionen ni es queixen del servei d'autobusos, que si funcionés bé, ens permetria moure'ns per la ciutat més còmodament sense portar el cotxe empegat al cul!
Realment no anem bé. L'ajuntament es felicita per l'augment de viatgers i es queda tan ample amb la resposta de satisfacció dels usuaris del bus. Però no se'ls acut preguntar als que no els utilitzen. De fet, no se'ls acut utilitzar-los... Si no, ja sabrien que per anar d'un barri a un altre igual pots passar-te una hora. Potser hi ha gent que té una hora per perdre. Jo prefereixo utilitzar el meu temps escrivint cartes al director que mai arribo a enviar :)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada